Buscador de notícies

Investigadors de la URL debaten sobre l’ètica de la recerca en ciències socials

jornada-recerca-en-ciencies-socials-url-2018

Prop de setanta investigadors de la Universitat Ramon Llull assisteixen a la Jornada d’Ètica de la Recerca en Ciències Socials, que ha comptat amb ponents d’institucions de la URL i d’altres universitats

Dilluns, 9 de juliol de 2018. La Jornada d’Ètica de la Recerca en Ciències Socials de la Universitat Ramon Llull (URL) es va celebrar amb èxit el passat 6 de juliol, amb l’assistència d’una setantena de persones, que van poder escoltar i intercanviar opinions durant tot el matí.

Mentre que la primera edició de la Jornada d’Ètica de la Recerca, celebrada l’any 2016, es va centrar en aspectes generals, enguany la temàtica ha girat entorn de les ciències socials. Més concretament, en tres aspectes clau: l’ètica i la integritat de la recerca, la selecció de la mostra i la protecció de les dades de recerca.

La jornada, que va ser acollida pel rectorat de la URL, la va inaugurar i cloure el vicerector de Recerca i Innovació, Lluís Comellas, que va celebrar la resposta positiva del personal investigador, tenint en compte que es tractava d’“un divendres de juliol”. Va voler recordar que la Universitat té un Comitè d’Ètica de la Recerca (CER) des de 2012, un dels objectius del qual és protegir els participants dels estudis, a més dels investigadors i les institucions.

La part central de la jornada va constar d’una taula rodona i de dos tallers. La taula es va centrar en l’ètica i la integritat en recerca, posant el focus en les recomanacions de les institucions internacionals. Un dels dos ponents en va ser Francesc Torralba, director de la Càtedra ETHOS-URL, que va explicar les diferències entre la tradició americana i anglosaxona de l’ètica de la recerca, per aclarir que gran part d’Europa se situa en la primera. L’altre ponent va ser el professor i investigador de La Salle-URL Carles Garriga, que va relatar la creixent importància que dona la Comissió Europea (CE) a la dimensió ètica de la recerca.

Francesc Torralba i Carles Garriga durant la seva intervenció en la jornada

Pel que fa als tallers, en el primer hi va intervenir Teresa Anguera, de la Universitat de Barcelona (UB), que va voler guiar els assistents en els principis que han d’orientar la praxi de la recerca en ciències socials. Acompanyava Anguera a la taula Jordi Cuadros (IQS-URL), que va centrar-se en els aspectes metodològics en la selecció de la mostra en un projecte de recerca.

L’últim taller del dia va tractar sobre les dades en els projectes de recerca. La directora de l’Institut Borja de Bioètica-URL, Montse Esquerda, en va ser una dels ponents, i va defensar que l’ètica de la recerca és “probablement” la primera ètica aplicada moderna, i que es va iniciar a Nuremberg. L’altre conferenciant va ser Antonio Delgado (ESADE-URL), el qual va partir de la més estricta actualitat per mostrar les semblances i diferències entre la LOPD (Llei Orgànica de Protecció de Dades de Caràcter Personal) i el nou RGDP (Reglament Europeu de Protecció de Dades).

A continuació podeu veure un video resum de la Jornada:

Més informació:
Marc R. Bleda